SNEG koji od ponedeljka pada u Beogradu, juče je izazvao kolaps u svim delovima prestonice, međutim građani iz Mladenovca, Sopota, Grocke, Barajeva, Lazarevca i Obrenovca imali su dodatni problem.
Vozila na prigradskim linijama koja idu ka ovim delovima grada danas nisu saobraćala, jer su zaposleni u SP “Lasta” stupili u štrajk zbog najave da će se na današnjoj sednici Skupštine grada naći predlog da Sekretarijat za javni prevoz jednostrano raskine ugovor sa konzorcijumom u kom je ovo saobraćajno preduzeće. Međutim, u kasnim popodnevnim časovima, “Lasta” je izvestila da raskida ugovora neće biti i da će preduzeće nastaviti da prevozi Beograđane. Odluka je stupila na snagu danas oko 17.30.
– Posle sastanaka u Ministarstvu privrede RS, zajedničkim delovanjem Kabineta predsednika Vlade i Ministarstva privrede, uz svakako bezrezervnu podršku predsednika Republike i predsednika vlade, dogovoreno je sa nadležnim organima Grada Beograda da se ne sprovodi jednostrani raskid ugovora o javno-privatnom partnerstvu, odnosno, raskid neće biti tačka dnevnog reda današnje sednice – objavilia je a.d.”Lasta”
U konzorcijumu sa “Lastom” su i “Strela Obrenovac”, “Strela Ub” i “Lastra Lazarevac”, ali je Sekretarijat za javni prevoz, nepravilnosti uočio samo u “Lasti”. Uopšteno, razlog za raskid su neispunjavanje ugovornih obaveza, mali broj vozila, saobraćanje neregistrovanim vozilima…Pokušaji “Laste” da razjasne situaciju nisu uspeli, pa su razlog za raskid ugovora videli, ne u nepravilnostima koje su im stavljene na teret, već da bi Grad, navodno, njihove linije ustupio “Streli”.
U slučaju prekida ugovora, preduzeće bi otišlo u stečaj . Iz “Laste” su zato Gradu poslali pet zahteva, od kojih je prvi da se predlog Sekretarijata za javni prevoz skine sa dnevnog reda današnje sednice i ispunjen, ali posredovanjem Vlade.
GSP preuzeo linije
ZBOG obustavljanja rada na polascima iz Barajeva, Sopota, Mladenovca i Grocke do Beograda i delu lokalnih linija, putnike su juče prevozili autobusi GSP i drugih prevoznika. To je., sigurno, otežalo prevoz u drugim delovima grada. Autobuske stanice u prigradskim opštinama bile su blokirane, pa su putnici ulazili na stanicama koje su na trasama linija.
Da li će “Lasta” ostati pri svojim zahtevima – smena i imenovanje novog Nadzornog odbora i imenovanje generalnog direktora, posle sastanka u Vladi ostalo je nejasno. Kao i da li još stoji reći zahtev da se obezbede sredstva preko kredita ili lizing kuće za nabavku 60 autobusa u skladu sa potrebama ovog prevoznika najkasnije do polovine januara 2025. godine. Zahtev je bio i rešavanje neuplaćenih poreza i doprinosa za zarade zaposlenih i hitno zakazivanje i održavanje sastanka sa predstavnicima lokalnih samouprava u kojima obavljaju prevoz.
Početkom novembra konzorcijum je imao sastanak u Sekretarijatu za javni prevoz gde im je predloženo da “Lasta” prepusti “Streli” prigradske linije između Lazarevca i Beograda, na šta “Lasta” nije pristala. Brojni zaposleni sumnjaju da je ovo bila “priprema i opomena” kako bi “Strela” preuzela sve linije. Na kraju dana, preduzeće se izvinilo putnicima uz objašnjenje da je obustava bio jedini način da spasu firmu.
Povodom štrajka oglasila su se i četiri manjinska sindikata GSP “Centar”, “Pravda” “Sloga” i Sindikat zaposlenih u javnom prevozu Beograda. Oni su podržali kolege iz “Laste” navodeći da je reč o borbi zaposlenih za opstanak preduzeća, koje je je zbog lošeg rukovođenja i zanemarivanja došlo u tešku situaciju.
Oni su podsetili da Grad nije pokazao zainteresovanost kada je ugovorne obaveze kršio prevoznika “C&LC Group”. Svi sugrađani koji su koristili linije tog prevoznika svakodnevno su imali prilike da vide, a naročito korisnici linije 511 kako radi ovo preduzeće. Tada grad Beograd nije ništa uradio kako bi raskinuo takav ugovor, taj prevoznik je čak postao nosilac novog konzorcijuma i dobio je znatno veći broj linija i učešća u javnom prevozu Beograda kroz privatni konzorcijum “BG bus prevoz” – navodi se u saopštenju četiri sindikata GSP.