IZOSTAJANjE glasovnog obaveštenja o stajalištima, odnosno zvučnog signala u vozilima javnog prevoza od prekida saradnje sa “Kentkartom” u maju 2023. napravilo je veliki problem putnicima, naročito slepim i slabovidim osobama. Ipak, ova opcija biće vraćena, pošto je Sekretarijat za javni prevoz započeo proceduru izrade tehničke specifikacije za nabavku odgovarajuće opreme neophodne za glasovnu najavu stajališta.
Slepih i slabovidih osoba u prestonici trenutno ima više od 2.500, pa im je ukidanje ove pogodnosti napravilo dodatni problem tokom vožnje. Takođe, brojni turisti, ali i Beograđani koji ne poznaju određeni deo grada su zahvljujući zvučnim obaveštenjima imali mnogo bolju orijentaciju.
Goran Pećanac iz Saveza slepih Srbije ističe da je problem i što na stanicama ne postoji zvučno obaveštenje koji broj autobusa dolazi.
– Imam aplikaciju pomoću koje sam obavešten, ali nemaju je svi, niti svako ume da je koristi – ističe Pećanac. – Međutim, čak i sa tom aplikacijom često imam problem, jer se neretko dešava da na stanicu pristignu dva autobusa koja voze različitim linijama. Onda ja moram da pitam ljude koji je koji autobus.
U nadležnom sekretarijatu kažu da je predviđeno da novom opremom budu opremljena sva vozila javnog prevoza.
– Nova oprema omogućiće da se pored najave narednog stajališta, korisnicima pruže i druge bitne informacije o režimu kretanja autobusa. Planirano je da se navedena nabavka realizuje u 2024. godini, ali u ovom momentu nema detaljnijih informacija o mogućoj dinamici realizacije zbog nepoznanice dužine trajanja privremenog finansiranja u kojem se trenutno nalazi gradska uprava.
Kako za naš list ističu građani koji svakodnevno koriste liniju 27E, koja ide do Mirijeva, u ovim vozilima može se čuti dobro poznati zvuk koji putnike obaveštava o sledećem stajalištu. U ostalim vozilima zvuka nema, zbog čega su u prethodnom periodu stizale brojne pritužbe građana. Takođe, veliki broj displeja u autobusima javnog prevoza ne pokazuje ni podatke o stajalištu.
Bez validatora
PORED ukidanja zvučnog signala, iz vozila javnog prevoza prošle godine uklonjeni su i validatori, koji su se nalazili na svakom ulazu. Kasnije su oni vraćeni u manjoj formi, pa se u autobusima sada mogu naći aparati za plaćanje karticom samo u delu prednjih vrata, odnosno uz kabinu vozača.